Manifestacija “Mjesec poštovanja džeza u Crnoj Gori” započinje filmskim ciklusom “Džez na filmu” u okviru kojeg će biti prikazana dva igrana filma: “Lift za gubilište” (1958) francuskog reditelja Luja Mala i “Paris Blues” (1961) američkog reditelja Martina Rita. Oba filmska ostvarenja krasi muzika proslavljenih džez kompozitora – trubača Majlsa Dejvisa za “Lift za gubilište” i pijaniste Djuka Elingtona za film “Paris Blues”, te su navedeni filmovi u dramskom žanru poznati po originalnoj džez muzici koja kreira i podstiče posebne emocije i atmosfere u filmu.
Ciklus će početi sa prvijencom poznatog reditelja Luja Maja “Lift za gubilište” (1958) u ponedjeljak, 5.aprila.Uspješni pariški poslovni čovjek Žilijen Tavernie, bivši vojni padobranac i ratni veteran (Indokina i Alžir), održava ljubavnu vezu s elegantnom Florens Karala, suprugom svog šefa Simona. Film “Lift za gubilište” je osvojio francusku filmsku nagradu “Louis Delluc” (1957) za najbolji debitantski igrani film nacionalne kinematografije. Impresivna krimi-drama scenariste i reditelja Luja Mala, adaptacija je istoimenog romana francuskog pisca Noela Calefa, porijeklom iz Bugarske. Jedno od najznačajnijih ostvarenja žanra kriminalističkog filma iz 50-ih godina prošlog vijeka proslavilo je izuzetno darovitu Žanu Moro (“Noć”, “Žil i Džim”,” Dnevnik jedne sobarice”, “Gospodin Klajn”), jednu od najvećih francuskih karakternih glumica svih vremena, koja je za glavnu ulogu u drami “Moderato kantabile” Pitera Bruka u Kanu 1960. nagrađena kao najbolja glumica.Radi se o veoma originalnom kriminalističkom filmu u kojem je reditelj Luj Mal u svojoj 25. godini na maestralan način stilski oblikovao francuski novi talas, sa sjajno dočaranim sumornim osvjetljenjem pariških ulica noću, čemu doprinosi i izvrsna fotografija Henrija Deaija te osloncem na džezu Majls Dejvisa, nadogradio motivima i ikonografijom američkog noar filma. Majls Dejvis je snimio muziku za film “Lift za gubilište” u pariškom studiju “Le Poste parisien” 4. i 5. decembra 1957. Album su objavili izdavači iz Evrope i SAD.
Drugog dana, tačnije u utorak, 6.aprila planirana je projekcija američke drame “Paris Blues” (1961) snimane u Parizu, u kojoj glavne uloge tumače slavni američki glumci: Sidni Poatje kao džez saksofonista, Edi Kuku i Pol Njumen kao trubač Remi Boven. Njih dvojica upoznaju američke turistkinje Koni Lampson (Dajen Kerol) i Lilijan Korning (Džoana Vudvard) sa kojima ulaze u romantičnu vezu. Scenario filma “Paris Blues” zasnovan je na istoimenom romanu Harolda Flendera iz 1957. godine.Film je poznat i po stimulativnom džezu čuvenog američkog pijaniste i kompozitora Djuka Elingtona, koji je napisao muziku za film i izdao album za izdavačku kuću “United Artist”, 1961. godine.
Album je ponovo objavljen 1996. godine, sa dodatnim dialogom iz filma i filmskim trejlerom na CD-ROM. Sadrži nastupe Elingtonovog orkestra sa čuvenim trubačem Lujom Armstrongom koji gostuje u dvije numere. Za muziku iz filma “Paris Blues” Elington je bio nominovan za Oskara u kategoriji za najbolju muziku na filmu na 34. izdanju dodjele Oskara. Muzika za film snimljena je u njujorškom studiju Reeves Sound Studios, 2. 3. maja 1961. godine.
Oba filma biće prikazana u sali DODEST, sa početkom u 16 sati.Shodno odluci Instituta za javno zdravlje broj mjesta je ograničen (sala DODEST do 30 mjesta), a dezinfekcija ruku, fizička distanca i nošenje zaštitnih maski u svim javnim zatvorenim prostorima je obavezno!
Dobro došli!
0 comments on “Ciklus “Džez na filmu” 5. i 6.aprila u KIC-u”